Persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling blijven belangrijk in een weerbarstige cultuur. Voor het vinden van de ideale baan binnen de muziek moet je samenwerken. Vanaf 1 oktober werken Media Movers en The Music Recruiters samen met elkaar om jou nog beter te kunnen begeleiden.

Pieter Wolter, eigenaar van The Music Recruiters heeft mij geïnterviewd.

Kun je wat meer vertellen over je achtergrond? Wie is Tom Klinker?

‘Ik denk dat drie woorden mij typeren: positief, ondernemend en motiverend. Communicatievraagstukken hebben me altijd geïntrigeerd. Als afgestudeerd product and business developer ben ik bij diverse organisaties werkzaam geweest. (Vaak lag de focus op de strategische marketing van een organisatie.) Na een wereldreis met Indonesië als favoriete land ben ik gestart als ondernemer. Ik werd mede- eigenaar van een organisatie die was gefocust op de ontwikkeling van hoog- opgeleide young professionals. Ik ben daar gespecialiseerd geraakt in gespreksvaardigheden, feedback, non-verbale en verbale communicatie.

Naast individuele begeleiding geef ik ook trainingen en workshops op dit gebied. Ik ben me gaan verdiepen in de ontwikkeling van teams en na verschillende opleidingen ook teamcoach geworden.

Sinds april 2020 ben je de nieuwe eigenaar van Media Movers. Wat doet Media Movers en wat zijn jouw plannen met de organisatie?

Media Movers is van origine een gespecialiseerd loopbaanbureau. We zijn het enige bureau in Nederland dat specifiek is gericht op mensen die werken bij media en uitgeverijen. Onze coaches hebben zelf een achtergrond in de media, bijvoorbeeld als journalist of HR-adviseur. Wij kennen deze dynamische, soms ook harde wereld dus van binnenuit en we weten wat er leeft. In coronatijd staan veel banen bijvoorbeeld onder druk, zeker van freelancers. Dat veroorzaakt veel onrust en stress bij mensen die thuis of op redacties werken. Voor jouw doelgroep zal dat herkenbaar zijn.’

Tegelijkertijd merken we dat er ook behoefte is aan persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling. Hoe blijf je bijvoorbeeld betrokken als je niet of nauwelijks naar je werk kunt komen? Hoe blijf je vol zelfvertrouwen als je niet of nauwelijks prestatiefeedback krijgt? Mediaorganisaties kunnen nog veel doen aan vastgeroeste (sub)culturen die in de loop der tijd zijn ontstaan en die niet helpen bij de ontwikkeling van een professional of team. Wanneer er niet gekeken wordt hoe de cultuur aangepakt kan worden en hoe je als team en individu weerbaar en veerkrachtig genoeg blijft verliest de organisatie potentieel.

Wij als Media Movers zijn de externe partij die als partner optreedt bij ontwikkelvragen. Ik geloof ook dat we steeds meer de partij zijn die de organisatie kent en op basis van vertrouwen en expertise zowel de medewerkers als de organisatie sterker en gezonder maken. We begeleiden bijvoorbeeld mensen die een tijd uit de running zijn geweest door een burn-out. Door samen te werken aan hun zelfvertrouwen, adviezen te geven over stressmanagement en te onderzoeken hoe ze verder willen in hun werk, kunnen ze weer vol energie verder. De geboekte effecten en resultaten zijn zichtbaar op meerdere fronten, zoals het  verzuimpercentage, productiviteit en werkgeluk als ook op de beweging en groei van de organisatie.

Lees het volledige interview op de pagina van The Music Recruiters